" Élj gyorsan,halj meg fiatalon és legyél szép halott!"
A tömegtermelés megjelenésével
egyidejűleg az emberi test megítélése egyfajta értékváltáson ment keresztül. A
különböző kozmetikai cikkek mindenki számára elérhetővé tételével az a téves
kép vált általánosan elfogadottá, hogy a jó megjelenésnek, a hibátlan testnek
meghatározó szerepe van az egyén társadalmi szerepvállalásában.
A médiumok kiszélesedése lehetővé
tette, hogy nagy tömegek felé közvetítsék az új filozófiát, miszerint minden
öröm forrása a hibátlan test.
A fogyasztásra ösztönző reklámok
minden szereplője egytől egyig fiatal, karcsú és jól ápolt. Az általuk ajánlott
áruk azt a látszatot keltik, hogy azon javak, amiket eddig csak a felső tízezer
engedhetett meg magának, mostantól bárki számára könnyen elérhető. Noha ezek az
áruk gyakran olcsó utánzatai az eredetinek, azzal, hogy fényesen csillogó
áruházak polcain helyezik el őket, a valódiság látszatát keltik.
Ahhoz, hogy önfeledt birtokosai
legyünk a fiatalságunkat konzerváló készítményeknek, be kell lépnünk a fogyasztás
szentélyeibe, ezáltal magunkat is áruvá degradálva, kirakati babákká válunk a
többi vásárló szemében. A bevásárlóközpontok látogatásának megvannak a maguk
íratlan szabályai: lehetőleg olyankor menjünk, mikor sokan tartózkodnak ott, és
ruházatunk mindenben feleljen meg az általuk támasztott elvárásoknak, cserébe
mi is csupa hozzánk hasonló, a testével elégedett polgártársunkban
„gyönyörködhetünk”.
A polcokra kihelyezett termékek
gyártói gyakran választják azt a stratégiát, hogy a csomagoláson szemléltetik,
milyen volt az egyén a készítmény használata előtt és milyen hibátlan lett,
röviddel az alkalmazást követően. Ezáltal a leendő fogyasztót rákényszerítik
arra, hogy kritikusan szemlélje önmagát, még többet áldozzon fiatalsága
megőrzésére. Mert minél közelebb áll valaki külcsínben a húszas éveihez, annál
magasabb a csereértéke.
A magazinokról ránk mosolygó,
retusált, arcok is azt a vágyat keltik fel bennünk, hogy mindent tegyünk meg
annak érdekében, hogy olyanokká váljunk, mint ők. Az ilyetén módon ideálissá
tett testtel könnyen azonosulunk és feltételek nélkül hajlandóak vagyunk
elfogadni. Ahhoz azonban, hogy mi is ilyenné trenírozzuk porhüvelyünket, az
ismeretek felhalmozása elengedhetetlen. A „legautentikusabb” információkhoz
hasonló kiadványok megvásárlása útján juthatunk. Ezek közérthető, könnyed
stílusban tájékoztatják vásárlóikat, hogy melyek a testkarbantartás
leghatékonyabb eszközei, újabb gépek és táplálék-kiegészítők fogyasztására
sarkallva olvasóikat.
A testkarbantartás szó terminus
technikussá tételével az emberi test egyfajta géppé lényegül át, aminek
hibátlan működtetéséhez szigorú szabályokat kell betartanunk. Az egyén
kezelőjévé, külső szemlélőjévé válik saját testének; mintegy kívülről,
függetlenül szemléli és folyamatos fizikai beavatkozások segítségével próbálja
megőrizni állagát. Az emberi szellem csak kritikus esetekben száll vissza a
„masinában” és csak a probléma elhárításáig időzik ott…
* Mind gazdasági, mind biológiai értelemben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése