2012. augusztus 2., csütörtök

Fogyaszd* magad fiatalra! avagy "Szeresd a testem, Baby!"


" Élj gyorsan,halj meg fiatalon és legyél szép halott!"

A tömegtermelés megjelenésével egyidejűleg az emberi test megítélése egyfajta értékváltáson ment keresztül. A különböző kozmetikai cikkek mindenki számára elérhetővé tételével az a téves kép vált általánosan elfogadottá, hogy a jó megjelenésnek, a hibátlan testnek meghatározó szerepe van az egyén társadalmi szerepvállalásában.
A médiumok kiszélesedése lehetővé tette, hogy nagy tömegek felé közvetítsék az új filozófiát, miszerint minden öröm forrása a hibátlan test.


A fogyasztásra ösztönző reklámok minden szereplője egytől egyig fiatal, karcsú és jól ápolt. Az általuk ajánlott áruk azt a látszatot keltik, hogy azon javak, amiket eddig csak a felső tízezer engedhetett meg magának, mostantól bárki számára könnyen elérhető. Noha ezek az áruk gyakran olcsó utánzatai az eredetinek, azzal, hogy fényesen csillogó áruházak polcain helyezik el őket, a valódiság látszatát keltik.

Ahhoz, hogy önfeledt birtokosai legyünk a fiatalságunkat konzerváló készítményeknek, be kell lépnünk a fogyasztás szentélyeibe, ezáltal magunkat is áruvá degradálva, kirakati babákká válunk a többi vásárló szemében. A bevásárlóközpontok látogatásának megvannak a maguk íratlan szabályai: lehetőleg olyankor menjünk, mikor sokan tartózkodnak ott, és ruházatunk mindenben feleljen meg az általuk támasztott elvárásoknak, cserébe mi is csupa hozzánk hasonló, a testével elégedett polgártársunkban „gyönyörködhetünk”. 

A polcokra kihelyezett termékek gyártói gyakran választják azt a stratégiát, hogy a csomagoláson szemléltetik, milyen volt az egyén a készítmény használata előtt és milyen hibátlan lett, röviddel az alkalmazást követően. Ezáltal a leendő fogyasztót rákényszerítik arra, hogy kritikusan szemlélje önmagát, még többet áldozzon fiatalsága megőrzésére. Mert minél közelebb áll valaki külcsínben a húszas éveihez, annál magasabb a csereértéke.

A magazinokról ránk mosolygó, retusált, arcok is azt a vágyat keltik fel bennünk, hogy mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy olyanokká váljunk, mint ők. Az ilyetén módon ideálissá tett testtel könnyen azonosulunk és feltételek nélkül hajlandóak vagyunk elfogadni. Ahhoz azonban, hogy mi is ilyenné trenírozzuk porhüvelyünket, az ismeretek felhalmozása elengedhetetlen. A „legautentikusabb” információkhoz hasonló kiadványok megvásárlása útján juthatunk. Ezek közérthető, könnyed stílusban tájékoztatják vásárlóikat, hogy melyek a testkarbantartás leghatékonyabb eszközei, újabb gépek és táplálék-kiegészítők fogyasztására sarkallva olvasóikat.

A testkarbantartás szó terminus technikussá tételével az emberi test egyfajta géppé lényegül át, aminek hibátlan működtetéséhez szigorú szabályokat kell betartanunk. Az egyén kezelőjévé, külső szemlélőjévé válik saját testének; mintegy kívülről, függetlenül szemléli és folyamatos fizikai beavatkozások segítségével próbálja megőrizni állagát. Az emberi szellem csak kritikus esetekben száll vissza a „masinában” és csak a probléma elhárításáig időzik ott…




 * Mind gazdasági, mind biológiai értelemben

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése