„Ami divat, az divat,
ami szép, az szép,
de vedd már végre észre,
hogy a szandálból elég!”
ami szép, az szép,
de vedd már végre észre,
hogy a szandálból elég!”
Ahogyan a Warpigs szövegírójánál,
1997-ben, a fent említett lábbeli tömegessé válása vágta le esztétikai érzéke
biztosítékát, úgy nálam a kalocsai minta mindenre felkúszó látványa érte el
ugyanezt a hatást.
Félreértés ne essék, nem a
népművészeti ornamentikával van bajom.
Minden elismerésem a kapu előtti
kispadon, vagy a tisztaszobában látványkézimunkázó nagymamáké, akik őseik
örökségét továbbéltetve oltják ki szemük világát, hogy egyrészt a hagyományt
éltessék, másrészt a külföldi turisták relikviagyűjteményét gazdagítsák.
Valóban szép látvány az
autentikus kalocsai népviselet a skanzenben, vagy a tájegység népszokásait
bemutató rendezvényeken.
Még azzal is megbékélek, ha a
fenti motívumok (jó ízléssel megáldott) iparművészek alkotásain jelennek meg,
és akár a városlakó hétköznapi viseletét színesítik, amennyiben a hímzések
természetes anyagokból készült, natúr színű ruhadarabokat ékítenek.
És itt jött el a „DE!!!” ideje.
Ahhoz viszont nem kell sem
végzett esztétának, sem néprajzosnak lennünk, hogy belássuk: a tömegesen
előállított, tucat használati tárgyakon való felbukkanása a giccs határmezsgyéjét bőven átlépi.
Nosza, keressünk egy definíciót a
frissen bevezetett fogalomra!
„A giccs a művészetek eszközeit használó, a művészet látszatát keltő,
többnyire kereskedelmi természetű és célú alkotás.”
Helyben is vagyunk! Kitárt
karokkal szaladunk a fogyasztói társadalom tejporral-műléppel telített kebelére,
hogy mohó étvágyunk mihamarabb csillapítsuk.
Mivel „reneszánszát” éli a
kalocsai motívum, díszítsünk ezzel minden bóvlit, amit el akarunk adni. (Egy
mindig is a kultúránk részét képező dolog, hogy élheti reneszánszát?)
Úgyis trendi a romantizált
paraszti kultúra felé fordulás, amire a legfogékonyabb a fiatal-felnőtt
korosztály, illetve az újgazdag sznobériai lakosok.
Ha ezek beszopják, a többi már
megy utánuk, mert az akolmeleg mégiscsak jobb, mint bő gatyában, magányosan
állni a pusztán.
A marketinges elégedetten dől
hátra, kalocsai mintás Tisza cipőbe (hungaricum tú in ván) bújtatott lábát az
asztalra lendítve…
Egyenes az út a gépi hímzés (még
ha silány minőségű is és Kínában található a gépsor), a műanyagfröccsentés
előtt.
Vasaljuk, nyomjuk rá mindenre,
amit - a fenti célcsoport - a mindennapok során használ, fogyaszt!
Mi legyen a neve az irányzatnak? Ethno
Style? Á, az olyan rapes! Akkor Folk Divat? Az meg olyan DIRUVÁLL-os… Kitaláltam!
Hívjuk Folk Fa(l)shilyonnak!* Az elejét a magyar is érti, a többi meg jó a
külföldinek. Ez az! Király vagy!
Akkor állítsuk össze a portfóliónkat!
- Szilikonos telefonhátlap?
Jóhogy!
- Vászoncipő? Ide vele!
- Baseball sapka? Basic!
- Forma 1-es pilótaoverall? Jah!
Országimázs, apa! (Nagyapám is űzte a Rárót, mint Massa)
- Energia italos doboz? Jah! Benn
leszünk a diszkóban is, bazz!
- Füllhallgató? Hülye vagy? Jó,
de 100.000-ért! Ja, akkor igen!-Ha drága, biztos’ jó!
Ezzel megvolnánk!
Árképzéssel mi legyen?
Sz’tem egy kézzel hímzett,
10x10-es terítő ára (Borika néni-féle) + a termék ára, amire rányomjuk + az
eddigiek kétszerese, hogy fifty-fifty is jusson valami, ha már ilyen kreatívak
vagyunk!
Jah, és még így is milyen olcsón
kihoztuk!
És szép lassan sikerült teljesen
elértéktelenítenünk az egyik népművészeti kincsünket.
Ezek után magyarázhatjuk, hogy a
Marika néni hímzése tényleg „handmade”, a kutya sem fogja elhinni, mert eddigre
a cirádás sztaniolpapír is „eredeti kézimunka, csókolom!” szöveggel kerül
értékesítésre.
Ha meg Gizi néni belátja, hogy a
programozható Lucznik 10 perc alatt, egyenletesebb öltéssel készíti ugyanazt a
terítőt, amit az ángya, kézzel 2 hétig, inkább bekészíti a gépbe a vásznat, ő
meg leül a nyári konyhába Stólbucit nézni…
Akkor pedig már késő Komlós
Aladár – a giccsre vonatkozó - szavait kinyújtott mutatóujjal idézni: „…Olcsón
ad olyan dolgokat, amelyeket csak drágán volna szabad megszerezni...”
A lap aljára, zárójelbe
Kíváncsian várom a kalocsai
mintás óvszer betörését a piacra.
Akkor legalább újfent el lehet
majd sütni az ócska viccet:
-
Láttad már a virág gyökerét?
-
Nem, mer’?
-
Na, akkor neked se’ kell teljesen letekerni!
Kedves termékfelelős! Nem
ötletnek szántam!
* Fő az elővigyázatosság!
Levezetésképpen hallgassuk meg a Warpigs idézett dalát: Szandál
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése