Enrico Brizzi: Dicshimnusz Oscar Firmian személyéről és feddhetetlen stílusáról (Európa Könyvkiadó 2003)
A körülmények úgy hozták, hogy
két koncertbeszámoló után, teljesen randomszerűen, egy – többek között –
kortárs rockzenéről is szóló könyvet kaptam le a polcról.
Bár ne tettem volna!
Utólag könnyű sopánkodni, hogy
senki nem állt handzsárral a hátam mögött, és kényszerített az olvasásra.
Könyvek terén azonban örök
optimista vagyok. Hiába érzem az elején, hogy ez nagyon nem az ízlésemnek,
elvárásaimnak megfelelő mű, azért oldalról oldalra esélyt adok, hátha csak ki
kell várni a nagy áttörést.
Nagy áttörés helyett kaptam egy
nagy átverést.
Már a cím olvastán is
feltámadhatott volna a gyanúm, de a fülszöveg alapján „sziporkázóan szellemes,
ironikus és önironikus” stílussal kecsegtettek, innen a bizalom: ez még
belefér.
A 11-31. oldalig tartó első
fejezetben egyértelművé vált: se nem szellemes, se nem ironikus művel van
dolgom.
A humort az volt hivatott
képviselni, hogy a szerző által bevezetett és állandósított szószerkezetek 328
oldalon át randomszerűen ismétlődtek, és roncsolták a retinámat. (Pölö: „az
ember, aki tiszte szerint majd átvisz a vállán az új évezredbe”)
Jogosan vártam volna el, hogy
ezen ciklikusan visszaköszönő szógyomok a későbbiekben elmélyítik az iróniát
(ennek hiányában egyszer csak előhúzzák a kalapból).
Hát nem!, ezzel szemben
megmaradtak vizuális szövegszennyező mivoltukban.
A ’74-es születésű, rocksztárnak
készülő szerző negyedik regénye mi másról szólhatna, mint egy olasz „gonzo”
(bővebben Hunter S. Thompson életművénél) regényíróról, aki kora egyik tragikus
hirtelenséggel eltűnt dalszerző-énekesének nyomába ered, hogy egyedüliként
riportot készítsen vele.
Ehhez jön a „soha nem látott”
írói csavar: egyes szám harmadik személyben ír hőséről, úgy hogy a szerző is
álnév mögé rejtőzik (Gabrio Spichisi), és így, mint a főszereplő ügynöke,
tudósít legjobb barátja hőstetteiről, baklövéseiről.
A túlcukrozott hab a tortán
pedig: mindketten bölcsész végzettségűek, jelesül irodalmárok.
De térjünk rá a „történetre”!
A címszereplő 2 sikeres,
remeteéletet választó sztár megszólaltatása alapján írott, interjúkötettel a
háta mögött, anonimitását (Prométheusz) megőrizvén, vállalja a kiadó
megbízását: felkutatja és szóra bírja a tinik bálványát: Evander Deltoid-ot, a
Normals zenekar vezetőjét.
Kezdetüket is veszik a kalandok:
„- Megfigyelés, pontosítás.
-
Pontosítás…
-
Az már volt! Hatástalanítás” (Szőke András:
Európa kemping)
A rocksztár nyomába erednek,
közben Oscar felszámolja kapcsolatát egy építészhallgató lánnyal, kis híján
elkapják Deltoidot, és hősünk életébe beköszön az új szerelem egy elsőkötetes
írónő személyében.
A hölgyeménnyel járulékosan
kapjuk a szerényebb anyagiakkal megáldott könyvkiadó céget, ami összevetvén az
eddig ismert multival, emberi léptékűbb, a kapcsolatokra építő, nagycsalád
képzetét keltő, bölcsész utópia (bocs a félig főtt véleményért!).
Az érzelmek túltengése
természetesen féltékenységbe csap át (egyrészt emocionális, másrészt szakmai,
ha élhetek a képzavar lehetőségével).
„Nem várt fordulat”, hogy mégis
sikerül megkeríteni és szóra bírni az eltévedt bárányt.
Na kinek? Ki tudja? Kinek van tippje?
Senki?
- Hát Martina Superchi-nek, az új
szerelemnek.
El is készül az interjúkötet, amit
az elbeszélő/ügynök szeretne ellopatni barátjával, Oscarral, hogy a multi
gondozásában, saját név alatt adjanak ki.
(Egyedül itt találkozunk először
és utoljára öniróniával: az író egy szaralak, saját megfogalmazásában simlis.)
Aztán persze győz a szerelem,
mindenki elnyeri méltó jutalmát, függöny, Happy Ending, pezsgő konfetti,
rezesbanda!
De állj! állj! állj!
Van még itt egy utolsó mondat:
„És ha a bömbölés közeledik, ha meghallod figyelmes olvasó, könyörgök, ne
kételkedj benne, hogy hűséges Gabrio Spichisid visszatért.”
Uram irgalmazz!!!!
És miért fáj nekem mindez?
Mert a szerző - érzéseim szerint
- se zenésznek (nem válhatott be, ha írásra adta a fejét), se írónak nem jó.
1. A zenész (Esetünkben zenéhez értő(?))
Közhelyeket akar polgárpukkasztásra
alkalmas gyutacsokként piacra dobni.
Fáj ezt kimondani, de a
rockhéroszokban való csalódás 20 éves kor körül mindannyiunk életébe,
determinisztikus jelleggel, beköszönt. A zenegyár működésével, ha nyitott
szemmel és füllel járunk, körülbelül ugyanennyi idős korunkra tisztába jövünk.
A nagy megmondóemberek kiégése
is, szinte évre pontosan, megjósolható (Egyedül Bono Vox-szal nem tudunk mit
kezdeni, igaz a megmentendő kontinensek éhes/szomjas/AIDS-es lakossága sem.)
Az emlékezetes, magasztos célt
szolgáló visszatérés minden reflektorfényből kikerült nagyság szívében ott él.
(Ha sikerül a reload, az emlékezetesség garantált. Lásd: 26x feloszlott, a
Királyok völgyéből előjárókeretező, hangnélküli embertorzók.)
Nagyjából sejteni lehet, hogy a
fiktív zenekar megalkotásakor a Manic Street Preachers lebeghetett a szerző
szemei előtt: Intellektuális, ironikus, depressziós, néha militartista attitűd.
Jah, és a fő szövegíró Richey
James Edwards 1995. február 1-jén szintén eltűnt, ám ellentétben Evander
Deltoiddal, mai napig nem került elő, minek okán 2008-ban halottá
nyilvánították.
(Ide vonatkozó közhely: az
irodalommal ellentétben, az életben nem garantált a happy end.)
2. Az író
Értem én, hogy kritikával kívánta
illetni az olasz és multi könyvkiadó vállalatokat, érdekcsoportokat.
De! Nyilvánvalóan neki is az egyik
ilyen klikkhez kell tartoznia, mert különben épeszű kiadó ezt a borzadályt nem
gondozta, vállalta volna fel.
Nem azt mondom, hogy úgy rossz,
ahogy van (de igen!), hanem hogy negyedik kötetnek ez „Ülj le, fiam! Egyes”
kategória.
Fölöslegesen túlírt mondatok,
állóvízből állóvízbe toccsanunk. Sem a szereplők, sem a cselekményszálak
nincsenek kidolgozva. Senkiről semmit nem tudunk meg.
Egyedül csak egy motiváló
tényezőt ismerünk fel, az pedig az íróé: Sok oldal = sok pénz.
Több helyen is szót emel a
kreatív írást oktató magáncégek ellen.
Savanyú a szőlő, hogy neki nem
lehet ilyen műintézménye, holott oldalról oldalra felmondja az ott okítottakat:
(fölösleges, sehova nem vezető) tájleírások, (sikertelen) stílusparódiák,
(önellentmondásba gabalyodó) jellemzések.
Bonyolultabb fogásokkal már nem
is bíbelődik. (Mindannyiunk nagy szerencséjére.)
A címben előénekelt feddhetetlen
stílusról nem derült ki, hol és mikor kulminálódik; mint ahogyan az sem, az
írónak van-e egyáltalán olyanja (mármint sítlus), netán ismeri-e a szó
jelentését.
Nem több ez a regény, mint egy
rosszul megoldott - grafomán coolbölcsésznek kiosztott - házi feladat: Írj 330
oldalt, bármilyen témáról, akárkinek!
A kiadást megelőzően okosabb lett
volna a következő instrukció: Az előző fogalmazásodat tömörítsd össze 20 oldalba
és hagyd, hogy a szerkesztő kihúzza a felét!
Még így is többet mondasz el a
témáról, mint ami elég.
Nem sírom vissza azt a négy órát
az életemből, amit ennek a könyvnek az olvasására fecséreltem, hisz csak
magamnak köszönhetem az elvesztegetett időt.
Ám arra a kérdésre szeretnék
választ kapni, kinek íródott ez a regény?
A tinik a büdös életben nem
fogják elolvasni (nem trendi), az író korosztálya – hacsak nem köldökét bámuló
kirakatbölcsész -, meg már legalább 15 éve túlvan ezen a „problémán”.
Az egyetlen pozitívuma a
könyvnek: előkotortam a Manic Street Preachers lemezeimet…
Ha valaki esetleg nem tudná, mi az a Manic Street Preachers, annak (ismeretlen ismerős: az MR2 unásig játszotta) kedvcsináló: Your Love Alone Is Not Enough
Igen, az a The Cardigans énekesnője, Nina Persson
Aki meg már ismerősként van jelen: Autumnsong
És, ha valaki netán nem ismerné az Európa kemping című örökbecsűt, az most pótolja kötelező jelleggel! Európa kemping
Jövő héten táblánál felelünk belőle!
minek olvasol ilyen szarokt?
VálaszTörlésA fatersztorikat akarjuk!:)
Az elefántcsontpart-torony műveket ignoráld pls.
amúgy riszpekt,mester
robika